Θεματικοί Άξονες
«Οι ψυχολογικές συνέπειες της πανδημίας Covid – 19
στα παιδιά και στην οικογένεια»
Η παγκόσμια πανδημία των τελευταίων ετών αναμφίβολα έχει φέρει αλλαγές στην καθημερινότητα όλων μας και γενικότερα στην κοινωνία, κάτι που δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστα ακόμα και τα παιδιά μας. Παρακολουθούμε τα πρώτα συμπεράσματα εν μέσω αυτής της πειραματικής περιόδου για την ανθρωπότητα.
«Συμπεριφορικά και μαθησιακά χαρακτηριστικά των παιδιών σχολικής ηλικίας»
Η εξέλιξη της πρώιμης παρέμβασης έχει προχωρήσει ραγδαία τα τελευταία χρόνια, θέτοντας όλα τα μέλη του αναπτυξιακού περιβάλλοντος ενός παιδιού σε συνεχή επαγρύπνηση. Πότε και ποιες από τις πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί, θα πρέπει να μας ανησυχήσουν ως γονείς/κηδεμόνες;
«Επικοινωνώντας με τα παιδιά μας»
Ο ρόλος του γονέα είναι κάτι που μαθαίνεται. Στην πορεία δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά μας είναι ξεχωριστές και αυθύπαρκτες προσωπικότητες και όχι οι μικρογραφίες μας. Στο πλαίσιο του να θέσουμε γερά θεμέλια στη σχέση που επιθυμούμε να χτίσουμε με τα παιδιά μας, στοχεύουμε στην επίτευξη της ειλικρινούς επικοινωνίας μαζί τους και την κατάκτηση των εργαλείων που θα οδηγήσουν σε αυτήν.
«Υπεργονεϊκότητα»
Θέλοντας πάντα να εξασφαλίσουμε το καλύτερο δυνατό για τα παιδιά μας, συχνά εμπλεκόμαστε υπερβολικά στη ζωή τους, με αποτέλεσμα να γινόμαστε αυτό που αποκαλείται «γονέας – ελικόπτερο», ο οποίος, ακόμα και από μακριά, μπορεί να πετάξει εύκολα στα παιδιά του. Ακόμη, τι γίνεται με τον «εικονικό ομφάλιο λώρο» των κινητών τηλεφώνων στη σύγχρονη γενιά γονέων; Η υπερπροστασία των παιδιών μας, δηλαδή το φαινόμενο της «υπεργονεϊκότητας», συχνά αποτελεί εμπόδιο στην ομαλή ανάπτυξή τους.
«Τονώνοντας την αυτοπεποίθηση των παιδιών μας»
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ενήλικης ζωής και πολλών φασμάτων που αυτή ενέχει, είναι η αυτοπεποίθηση ενός ατόμου, με την έννοια της πίστης στον εαυτό του. Αναφερόμαστε στην ενθάρρυνση και την επιβράβευση ως μέσα τόνωσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών μας. Ποιοι μπορεί να είναι οι παράγοντες που καθορίζουν τη χαμηλή ή την υψηλή αυτοπεποίθηση;
«Γνωρίζοντας το σώμα μας»
Ζητήματα ανατομίας, αναπαραγωγής, των ανθρώπινων σχέσεων, αλλά και των ορίων που πρέπει τίθενται σε αυτές, συχνά γεννάνε ερωτήματα στα παιδιά της σχολικής ηλικίας. Οι φορείς που μπορούν να δώσουν απαντήσεις είναι πολλοί και όχι πάντα έγκυροι. Στόχος είναι η σωστή καθοδήγηση των γονέων/κηδεμόνων και των εκπαιδευτικών, αλλά και η κατανόηση, από μέρους τους, της μείζονος σημασίας που έχει η ορθή διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας σε σχετικά ζητήματα.
«Οριοθέτηση: φυσικές και λογικές συνέπειες»
Συχνά η μέθοδος της απειλής με τιμωρία είναι ο εύκολος δρόμος, προκειμένου να επιβληθούμε στα παιδιά μας. Η οριοθέτηση των παιδιών είναι ένας τομέας που δυσκολεύει πολλούς γονείς/κηδεμόνες και όχι άδικα. Παραθέτοντας σχετικά παραδείγματα, θα εξετάσουμε το πώς η μέθοδος των φυσικών και λογικών συνεπειών αποτελεί έναν αποτελεσματικό τρόπο οριοθέτησης.
«Διαχείριση θυμού στα παιδιά»
Ο θυμός και η εκδήλωσή του, είναι πολύ σημαντικά κομμάτια της συναισθηματικής ανάπτυξης, όμως η γραμμή που χωρίζει τα οφέλη του από την τοξικότητά του είναι λεπτή. Ο θυμός είναι κινητήρια συμπεριφορική δύναμη, αρκεί να μάθουμε στα παιδιά μας να τον διαχειρίζονται με παραγωγικό τρόπο.